måndag 19 maj 2014

Gudruns tes 1.0

I detta inlägg riktar vi uppmärksamheten till första tredjedelen
Så här en vecka kvar till valet ska jag försöka mig på en sammanfattning av Gudrun Schymans homeparty hemma i mitt kollektiv. Då det var ett tag sedan har jag fuskat lite och tittat på en filminspelning från ett av Gudruns framträdande. Jag har själv ritat upp en bild på en whiteboard utifrån anteckningar från Gudruns framträdande. Idag kommer jag att skriva om den första tredjedelen av tavlan.

Klassamhället med dess inneboende motsättningar
Gudrun beskriver skillnaden mellan demokrati och dominans och motsättningen dem emellan. Gudrun ställer frågan vad som ger mycket makt i vårt samhälle och svaret är givetvis pengar. Pengar och makt ger mönster av maktstrukturer som vi föds in i, detta till skillnad från synen att vi är enskilda individer som gör fria val. Gudrun beskriver en socioekonomisk analys av Sverige (och resten av världen) där vi delas in i socioekonomiska grupper. Med ett annat språkbruk delas vi upp i klasser. Sverige är ett klassamhälle. Utifrån vår klasstillhörighet får vi olika erfarenheter vilket resulterar i olika verklighetsuppfattningar och därmed får vi olika värderingar och detta skapar konflikter. 


Miljöpartiet förde in ett grönt tänkande i rikspolitiken
För ungefär 100 år sedan definierades vad som är och vad som inte är politik. De flesta partier i riksdagen har sin grund i hur samhället såg ut då och de olika partierna företrädde olika intressen i samhället. Det finns en gammal patriarkal struktur och det har präglat politiken ända in i våra dagar, vad som är allmänintresse och vad som är särintressen.

När Miljöpartiet kom in i riksdagen blev alla partier tvungna att förhålla sig till miljöpolitiken på ett helt annat sätt än tidigare. Gudrun berättade att hon som partiledare för Vänsterpartiet sa att det inte behövdes något miljöparti i riksdagen, liksom dagens partier säger att det inte behövs något feministiskt parti.

Det har kommit in ett nytt parti i riksdagen, Sverigedemokraterna. SD har sina rötter i fascismen och nazismen med idéer om ett land, ett folk, ett språk, en religion, en kultur och ett kön med ett komplement. SD är inget enfrågeparti. De vill att det ska råda enighet. Man ska inte prata om skillnader. Feminister synliggör skillnader och konflikter. SD vill förbjuda genuspedagogik i förskolan. De vill också förbjuda genusvetenskap. De vill förbjuda firandet av 1:a maj. Alla går ju inte i samma demonstrationståg. Det skapar splittring, det är att splittra folket. Kulturen ska vara den gamla svenska kulturen, det som är modernt ska bort.
Nu är det dags att föra in ett feministiskt tänkande i politiken
Medierna bör redogöra - precis som de gör för de andra partierna - för SD:s ideologiska grunder. Detta visar SD också genom sitt samarbete med olika partier på den yttersta högerkanten i Europa. SD är det enda partiet som vill försvaga aborträtten. I Polen har man förbjudit aborträtten. Man inskränker yttrandefriheten och tryckfriheten i Ungern. Det är skarpt läge. Huvudparoll för F! inför både EU-valet och valet till riksdagen är "Ut med rasisterna, in med feministerna". När de etablerade partierna rör sig mot mitten för att fånga mittenväljarna känner sig alltfler människor mindre företrädda. När vi uppmanas räkna hundralappar i plånboken är detta en problemformulering som inte står i överensstämmelse med med många människors liv och problem. Detta ger näring åt SD och banar väg för ett missnöjesröstande, ett antietablissemangsröstande.

F! vill lyfta näsan ur plånboken och ställa frågorna hur ser samhället ut och hur vill vi att samhället ska se ut i morgon? Det är det politiken borde handla om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar