söndag 4 maj 2014

Varför en blogg om att rösta på F!?

För en vecka sedan var jag på ett homeparty i mitt kollektivhus med Gudrun Schyman. Jag gick mest dit för att få se henne i verkligheten och hade väl egentligen inga större förväntningar.

Jag har så länge jag kan minnas varit skeptisk mot partipolitik. I de första två valen jag kunde delta i valde jag att vara soffliggare enligt den gamla devisen "Valet är en illusion - vårat svar direkt aktion". Min åsikt var att den verkliga makten inte återfinns i riksdag och fullmäktige utan innehas av de som äger kapitalet. Att rösta är därför ett spel för gallerierna, ett sätt att invagga folket i en falsk upplevelse av att kunna påverka, medan de verkligt betydelsefulla besluten fattas i företagens styrelserum. Politiska val tenderar på detta sätt att göra människor passiva, eftersom de har gjort sitt genom att rösta fram sina politiska representanter.

Senare insåg jag att rösta med nödvändighet inte gjorde mig passiv. Jag kunde både rösta och vara politisk aktiv. Jag såg också att det gör en skillnad vilka politiska partier som innehar makten. Men jag hade fortfarande svårt att identifiera mig med något politiskt parti och jag röstade snarare mot än för.

Men nu satt jag alltså på Gudrun Schymans väckelsemöte för F! - Feministiskt Initiativ - med både predikan och kollekt. Hon redogjorde för F!s ideologiska grund (som jag kommer att sammanfatta i kommande inlägg) och jag märkte en spirande entusiasm inom mig. Det handlade inte bara om feminism utan det fanns ett helhetsgrepp med klassanalys, normkritik, miljö och framförallt ett stort engagemang mot rasistiska krafter. Sakta men säkert väcktes en vilja inom mig att rösta rosa i det kommande valet till EU.

Den här bloggen är mitt sätt att försöka bidra till att F! (till att börja med) kommer in i EU-parlamentet. Det räcker att alla som röstade på F! i förra EU-valet övertygar tre personer så kommer de in. Eftersom jag själv inte röstade på F! i förra valet tänker jag att det räcker att jag övertygar två. Vore det inte fantastiskt och välbehövligt om Soraya Post kom in i EU-parlamentet för att bland annat driva kampen för romernas rättigheter i Europa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar